آشنایی با صنایع‌دستی استان زنجان

چاقو‌سازی

صنعت چاقوسازی در زنجان سابقه طولانی دارد، ول بعد، از دوره صفویه است که رونق چشمگیری در این زمینه یافته است. مع الوصف با ویژگی هائی که هم اکنون مورد نظر ماست از یک قرن پیش به این طرف تحول و دگرگونی یافته است.

چاروق دوزی

چاروق نوعی پا پوش سنتی است که با استفاده از چرم گاوی، نخهای ابریشمی رنگی و نخ گلابتون در انواع مختلف: توری، پرده بند و تمام چرم (پشت باز و پشت بسته) تولید می شود.چاروقهای توری و پرده بند منحصرا در شهر زنجان تولید می شود

گلیم‌بافی

گلیم بطور ساده یک فرش با بافت صاف یا یک نوع قالی بدون کُرک یا خواب گره خورده است، نام این فرش در زبانهای مختلف به انواع گوناگون استعمال می شود.

رنگرزی

رنگرزی علمی است که طی آن ماده رنگی در شرایط معینی از درجه حرارت و زمان، بر الیاف و یا کالای منسوج از نوع معینی اثر می گذارد و آن را رنگ می کند.

نمدمالی

نمدمالی از صنایع بسیار قدیمی است که در آن با ایجاد فشار و رطوبت و حرارت، موجب درهم‌ رفتن الیاف پشمی می‌شوند و محصول نهایی که به آن نمد گفته می شود به عنوان زیراندازی محکم و با دوام بدون بافته شدن تولید می شود.

مسگری

درخشش و جلای مس خالص و رنگ جالب توجه سنگهای معدنی از دیگر علل کاربرد آن در طول اعصار گذشته می باشد.به نقل از برخی منابع، قدمت استفاده از مس بر اساس مدارک و شواهد باستان شناسی به ۹۵۰۰ ق.م می رسد.

تراش سنگهای قیمتی و نیمه قیمتی

کارگاه تراش سنگهای قیمتی و نیمه قیمتی در سال ۱۳۸۳، در مرکز آموزشی صنایع دستی زنجان راه اندازی و تاکنون دوره های آموزشی متعددی در این مرکز برگزار گردیده که با استقبال زیاد علاقمندان مواجه گردیده است.

گیوه‌بافی

گیوه نوعی پا پوش سنتی است که با استفاده از نخهای پنبه ای بافته می شود و بیشتر در مناطق گرمسیر استفاده می شود.

ساخت سازهای سنتی

هنر سازسازی از زیر شاخه های متنوعی که هر کدام در نوع خود با ظرافت وپیچیدگی هایی توام است، از ان جمله می توان به ساخت تار، سه تار، عود، سنتور.. اشاره کرد

مصنوعات چرمی

چرمسازان قرون وسطی در ساختن چرمهای ظریف و زیبا مشهور بودند. «ابن حوقل» که در سال ۹۵۰ میلادی از خراسان دیدن کرده از چرمهای ظریف پوست بزی که چرمسازان «گورکان» در نزدیک «مرو» میساختن و به نام «سختیان» شناخته شده بود

ملیله کاری

ملیله کاری بعنوان یکی از اصیل ترین صنایع دستی استان زنجان مطرح می باشد. ملیله به مفهوم ظریف کاری نقره است که با استفاده از مفتولها و نوارهای ظریف نقره و بکار گیری طرحهای اسلیمی ساخته می‌شود.

قلم‌زنی

قدمت استفاده از مس بر اساس مدارک و شواهد باستانشناسی به ۹۵۰۰ ق.م می رسد هنر قلمزنی از نقر نمودن نقوش بر روی سطوح فلزی به ویژه مس، طلا، نقره، برنج به وسیله انواع قلمها که با ضربه چکش و بر روی اجسام فلزی انجام می گیرد.

جاجیم‌بافی

هنر جاجیم بافی به اوایل قرن ۲۰ می رسد و در ایران به اوایل دوران اولیه اسلام تا حمله مغول، تیموری و پایان سلسله قاجار می رسد.ز

زیورآلات سنتی

زیورآلات سنتی زیر شاخه هنر صناعی فلزگری است که توسط مواد گرانبهایی چون طلا ودربرخی مواقع نقره ساخته می شود

معرق

معرق کاری چوب از جمله صنایعی است که با تلفیق هنر و تکنیک (فن برشکاری، انتخاب چوب و رنگ کاری) ایجاد می شود. منابع مختلف، معرق چوب را در ایران، هنری جوان و جدید دانسته و قدمتی ۹۰ ساله برای آن تعیین می نمایند.