فرش ریزماهی و افشار تکاب

فرش افشار تکاب، ریز ماهی خوی و ارومیه با ویژگی‌های برجسته جهانی خود موجب رونق نمایشگاهی فرش داخل و خارج کشور شده است. جذابیت و نوآوری صنایع دستی آذربایجان غربی زمینه صدور حدود ۸۰ درصد آن را فراهم آورده است.

در آذربایجان غربی تعداد صدها کارگاه و دستگاه صنایع دستی اعم از قالی‌بافی و غیر قالی‌بافی وجود دارد که زمینه اشتغال ده‌ها هزار نفر را فراهم کرده است. بی همانندی و تشابه فراورده‌های تولیدی با یکدیگر و نیاز نداشتن به سرمایه گذاری زیاد در مقایسه با سایر رشته‌های صنعتی از ویژگی‌های صنایع دستی آذربایجان غربی است.

در این استان انواع فرش، گلیم، صنایع چوبی و پارچه‌های دستی تولید می‌شود و علاوه برآن کارگاه‌های صابون‌سازی نیز در سطح استان فعالیت دارند.

از این میان بافته‌های دستی و صنایع چوبی مانند انواع مجسمه‌های حیوانات، وسایل شطرنج، جعبه و میز آرایش بانوان و نقاشی روی چرم دارای شهرت ملی است.

صنایع دستی این استان عبارت‌اند از: بافت انواع قالی، گلیم، جاجیم، سجاده، چادرهای کتانی و شال‌گردن، ریسندگی و بافندگی به شیوه سنتی و تولید جوراب‌های پشمی، عرقچین، کلاه و دستکش، حصیربافی، سبدبافی، کوزه‌گری و صنایع چوبی.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *