طاهری:هنرمندان به مشاور اقتصادی نیاز دارند 

جواد طاهری بازیگر سریال‌‎های «یوسف پیامبر» و «گاندو» متعقد است هنرمندان با مشاوره و ارائه برنامه‌های مدون، برنامه‌هایی سازنده در شرایط بحرانی را در دستور فعالیت‌های صنفی خود قرار دهند.

جواد طاهری، نویسنده و کارگردان در گفت‌وگو با انجمن مؤسسات و آموزشگاه‌های فرهنگی و هنری درباره نحوه فرهنگسازی و تقویت اقتصاد تئاتر و همچنین‌ ارائه برنامه‌های راهبردی جذب مخاطب تئاتر این چنین گفت: چالشی که مجموعه‌های تئاتر با آن مواجه‌اند این است که  سالن‌ها در برهه‌ای از زمان پر مخاطب نیستند.

او ادامه داد: در ابتدا باید بررسی کرد که هنرمندان  چه نگاهی به این وضعیت خواهند داشت. یعنی در کنار مسئولین و مدیران و بانیان هنرهای نمایشی، هنرمندان نیز  با مشاوره و همفکری و کار صنفی تلاش کنند که با ارائه برنامه‌های مدون، پیش‌بینی و ارائه برنامه‌هایی سازنده در شرایط بحرانی را در دستور فعالیت‌های صنفی خود قرار دهند و در کنار تمام فعالیت‌های تخصصی خود، نگاهی تاثیرگذار به بازار تئاتر و جذب مخاطب حداکثری را داشته باشند.

طاهری گفت: بازاریابی در عرصه هنرهای نمایشی یکی از بخش‌های ضعیف است. هنرمندان تئاتر به یک مجموعه قدرتمند و تصمیم‌گیرنده اقتصادی و همینطور  مشاوران اقتصاد هنر خبره احتیاج دارند. که این امر می تواند باعث افزایش مخاطب و درآمدزایی شود. که برای این منظور از اسپانسرها در جهت به حرکت درآمدن  چرخه حوزه تئاتر می‌توان بهره مند شد.

وی افزود: در تئاتر تبلیغات غیر مستقیم، ناخودآگاه در ذهن می‌ماند. با این که فضای تبلیغاتی تئاتر نسبت به سینما بسیار کم و محدود است اما یکی از راه‌های برون رفت، توجه جدی به تقویت و گسترش اقتصادی تئاتر است که می تواند شکل‌ و گونه‌های متفاوتی داشته باشد.

او ادامه داد: تأکید من بر این است که در هر جای دنیا باید برنامه‌های مدون با نظر نخبگان حوزه‌های مختلف طراحی و اجرایی شود که نتیجه و خروجی درستی داشته باشد. از نظر من تئاتر آنلاین شکست خورده است.  به عنوان مثال در آمریکا با آمدن تله تئاتر که پای تئاتر را به تلویزیون باز کرد اشتباه بود آن هم به این دلیل است که هر رسانه مستقل عمل می‌کند و اثر بخشی و کارکرد خودش را دارد . و بهتر است با ترکیب آن‌ها رسانه دیگری که معلوم نیست چیست ایجاد نکنیم.

تئاتر رسانه مجزا و فضای مجازی رسانه مجزای دیگری است. بطور مثال روزنامه خودش یک رسانه است مانند این است که بخواهیم از روی روزنامه در تلویزیون بخوانیم.

طاهری در آخر گفت: تئاتر برای هولدینگ‌ها به دو صورت به نمایش گذاشته می‌شود. مورد اول مجموعه‌هایی هستند که به طور مثال ماهانه چند نمایش می‌خواهند که برای پرسنل خود اجرا کنند. و مورد دوم مجموعه‌هایی هستند که به عنوان مثال سالانه دو نمایش می‌خواهند تا به شرط بازپرداخت مبلغ به روی آن‌ها سرمایه گذاری کنند. همچنین سالن ها باید متناسب با نیاز و نوع و سبک نمایش طراحی شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *