ایجاد پایگاه قدرتمند از گروه‌های آیینی در ایران و خارج از کشور

وحید لک کارگردان، بازیگر و فعال عرصه ارتباطات و هنر‌های نمایشی در گفت و گو با انجمن مؤسسات و آموزشگاه ها به موضوع آسیب‌های عرصه هنرهای نمایشی و بررسی پیامدهای بی‌توجهی به نمایش‌های آیینی و سنتی در ایران و خارج از ایران پرداخت.
برخی از کشورهای همسایه در مناسبت‌های مختلف با دعوت از گروه‌های آیینی کشورمان، بازار گردشگری و توریست خود را تقویت کرده و به مرور زمان با ثبت
آیین‌های نمایشی به شکل دلخواه خود و بهره برداری از شیوه اجرایی ،طراحی لباس و موسیقی، با گذشت زمان، آیین نمایشی را در بخش تولیدات خود قرار داده و بازار بسیار پر مخاطبی را در دل کشور خود و شهرهای توریستی بوجود می‌آورند. که البته در صورت آگاهی هنرمندان ایرانی می توان این آثار را با شاخصه‌هایی همچون پرچم کشورمان عرضه کرد.

یکی از دلایل این اتفاق بی توجهی به تولیدات بخش آیینی در طول سال و در کل کشور است. که هنرمندان این حوزه به طور جد حمایت نمی شوند. در هر استان آیین های مختلفی وجود دارد که با ایجاد پایگاه قدرتمند میتوانیم گروههای مختلف آیینی را در زمانهای مناسب برای نمایش در ایران و خارج از کشور ساماندهی کنیم. همانند آیین های نوروزی که نورزو و بهار بهترین فصل برای برگزاری نمایشهای آیینی در کشورمان است.

برای ایجاد پایگاه قدرتمند و عرضه تولیدات نمایشی باید با کشورهای همسایه و دارای آیین نوروزی وارد گفت و گو شد. داشتن ظرفیتها و پتانسیل مناسب گروههای مختلف نمایش ایرانی در زمینه ها و گونه هایی از جمله نمایش‌های عروسکی، و کودک، آیین‌های دو نوازی، تک نوازی، تک خوانی، نمایش‌ها و گروه‌های موسیقی‌های سیار و …که آمادگی کامل برای تولید این گونه‌های نمایشی را دارند، برای برگزاری رویداد‌های هنری می تواند ار جمله مواردی باشد که برای ایجاد پایگاه قدرتمند هنری و‌نمایشی مورد بررسی قرار گیرد.

کشور ما آیین‌ها و مراسم‌های سنتی بسیار قدرتمند و خوبی دارد. که‌ می بایست با حمایت بخش های خصوصی و فعال در عرصه ملل مورد توجه جدی قرار گیرند.
آیین‌های استان‌هایی همچون ترکمن‌ها، لرستانی‌‎ها، کردها، مازنی‌ها، گیلانی‌ها، خراسانی‌ها، بلوچ‌ها، جنوبی‌ها و …می‌تواند با یک انسجام و داشتن یک گروه قدرتمند، فرهنگ کشورمان را به شکلی مطلوب معرفی کند. بسیاری از رویداد های هنری با نگاه شخصی و در یک دایره بسته برنامه ریزی و شکل می گیرد و نقطه نظرات صاحب نظران در گستره ایران بهره نبرده است.

فضای برنامه ریزی و تصمیم گیری در تئاتر بسته و کوچک شده است. در اکثر مواقع تولید تئاتر با تعداد مشخصی از هنرمندان روبرو می شود و عرصه فعالیت برای بسیاری از علاقه مندان محدود می شود. همین مسئله باعث می‌شود جایی برای شکوفایی استعداد جوانان وجود نداشته باشد. و به این موضوع توجه نکردیم که در طول این مسیر باید هنرمندان جدید و خوش فکر و خلاق را دعوت کنیم تا فضای تئاتر برای فعالیت و تو لید گسترده تر شود.

وحید لک در ادامه گفت: ایجاد گروه های تخصصی و آموزشی یکی از مهم ترین مسائل برای حفظ و اشاعه هنر نمایش است، که باید به آن بیشتر از هر مقوله ای توجه کرد.
گفتنی است وحید لک جزء اولین نفراتی است که در دوران کرونا برنامه‌هایی در حوزه تئاتر در فضای مجازی و تئاتر آنلاین برگزار کرد که مورد استقبال مخاطبین قرار گرفت.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *