خانه ارغوان کجاست؟

مجموعه خلاقیت و ایده پردازی صنایع دستی ارغوان، یکی از مجموعه‌های بر مبنای رشد صنایع و هنرهای خلاق کشور است که در استان سیستان و بلوچستان بر توسعه و فعالیت‌های هنرمندان رودوزی‌های سنتی بلوچ تمرکز و فعالیت دارد.

برای اطلاع از چگونگی و عملکرد این مجموعه، با محمدحسین آشتیانی، مدیر خانه خلاقیت و ایده پردازی صنایع دستی ارغوان به گفتگو نشستیم:

*آقای آشتیانی برایمان از خانه ارغوان و نحوه شکل‌گیری آن بگویید؟

مجموعه خلاقیت و ایده پردازی صنایع دستی  ارغوان در راستای رشد و توسعه استعدادهای اقتصادی سیستان بلوچستان با بهره از  حمایت زیرساختی، تجربه ودانش ایده پردازان و طراحان هنری و مد و لباس کشور به­ عنوان یک مجموعه پشتیبانی کننده از ایده پردازان، طراحان و تولیدکنندگان رودوزی سنتی سیستان و بلوچستان از مرحله پیش از تولید تا مارکتینگ  فعالیت خود را در گستره استان مذکور آغاز نموده است. پهنای فعالیت ما وابسته بر پویایی و کشف ایده جدید یک  تیم در نقاط متنوع استان از شمال تا جنوب آن است.

موضوع فعالیت ما  توجه ویژه بر فنون و مشاغل بومی وسنتی وابسته بر رودوزی سنتی و بروزرسانی آنها منطبق بر نیاز بازار داخلی وخارجی است. ارغوان به مثابه یک خانه خلاقیت عمل می کند که زنجیره طراحی و مارکتینگ را برای اعضا خود که عمدتا از قشر جوان و تحصیلکرده محروم از امکانات می باشند، فراهم می‌سازد. به‌ عبارتی دیگر مجموعه ارغوان علاوه بر سرمایه‌گذاری و کمک به ایجاد کسب و کار در حوزه صنایع خلاق، به مثابه یک مرکز آموزشی ،اقتصادی و بازاریابی ­کامل در رشد این صنعت و طراحی محصولات نوین و مبتکرانه رودوزی سنتی (اعم از پارچه سازی،اکسسوری های کارآمد،مدو لباس و….) می‌کوشد.

*هدف شما از راه اندازی خانه ارغوان در استان سیستان و بلوچستان چه بوده است؟

_هدف اصلی ما علاوه بر انجام رسالت مسئولیت اجتماعی در قالب شناسایی، کمک به رشد مستعد قشر بومی و مستضعف و کارآفرینان جوان سیستان و بلوچستان در قالب گروه‌های منسجم و تلاش برای کسب بازارهای مطرح ایران و جهان است. بی تردید قدم نخست برای نیل به اهداف عالیه وابسته بر فهم دقیق و دستیابی بر شبکه‌های معتبر بازار است که این مجموعه با مطالعه وسیع بر استعدادهای نهفته رودوزی استان، شناخت وتحلیل موتیف‌های متنوع سنتی و مدرن و به روزآمد کردن دانش ومهارت طراحان و تولیدکنندگان محصول قدم های نخست را برداشته است.

*تمرکز عمده فعالیت شما در مجموعه ارغوان بر چه موضوعی است؟

_اهم فعالیت ما شبکه سازی محصولات و تولیدکنندگان مطرح سوزن دوزی ،خامه دوزی وسیاه دوزی استان در قالب منسجم نمودن بیش از ۲۰تیم ،ارائه منتورشیپ ،مارکتینگ،خدمات زیر ساختی وایجاد فضای رشد تیمهای نوپای اقتصادی ،طراحی محصولات مبتکرانه بنابر نیاز سنجی دقیق بازار،منسجم نمودن تیم تولید محصول برای کسب کیفیت ایده آل و حضور اعضادر ایونت ها و نمایشگاه های مطرح ملی و بین المللی است. درواقع برنامه اصلی ما در خانه ارغوان چنین است که با بهره گیری از مهارت های بروز طرحی محصول و مارکتینگ و در اختیار قرار دادن سرمایه های اجتماعی و مالی سعی خواهد شد روند ورود تیم ها وایده های مستعد به بازار تسهیل شود.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *