دیدار انجمن فرهنگ و هنر با شاعران در شب یلدا

اکرامی فرد در انجمن فرهنگ و هنر: « ما اگر می‎خواهیم نقش ادبیات را در اقتصاد هنر پر رنگ کنیم نیاز به حرف‌های نو داریم. باید به قالبی که آن ادبیات را در جامعه ارائه می‌کنیم توجه کنیم همانند خوشنویسان که در ابتدا به فرم شعر توجه می‌کنند و بعد به معنای آن.» 

به گزارش انجمن فرهنگ و هنر، این انجمن با شاعرانی چون محمود اکرامی فرد، مریم باقری و ایران صفدریان و با حضور شهدخت زارع گلستانی دبیر کمیسیون فرهنگ به بهانه شب یلدا دیدار کردند. و ضمن پاسداشت این آیین باستانی ایرانیان درمورد نقش ادبیات و به ویژه شعر در هنر به هم‌اندیشی و ایده‌پردازی پرداختند.

در آغاز جلسه شهدخت زارع گلستانی به موضوع ملموس نبودن هنر ادبیات و شعر اشاره کرد و گفت:«ادبیات شاید نقش کم رنگ‌تری از سایر هنرها در اقتصاد هنر داشته باشد چرا که نتیجه‌ی عینی و ملموسی را که قابلیت کالایی شدن داشته باشد به بار نمی‌آورد اما می‎شود با کمک و همفکری خود شاعران و نویسندگان نقش ادبیات در اقتصاد هنر را پر رنگ‌تر کرد.»

در ادامه محمود اکرامی فرد شاعر شعر مشهور «یاعلی گفتیم و عشق آغاز شد»، از توجه این انجمن به مقوله فرهنگ و هنر استقبال کرد و در پاسخ به پرسش اصلی جلسه که چگونه می‌توان از ادبیات در حوزه اقتصاد هنر استفاده کرد؛ بیان کرد: «زمانی بود که توانایی نظامی تنها شاخص قدرت کشورها به حساب می‌آمد اما امروزه اطلاعات و داده‌ها یکی از مهم‌ترین شاخص‌های اندازه‌گیری قدرت یک کشور هستند. یک کشور قدرتمند باید توانایی بالایی در تولید، نگه‌داری و توزیع به موقع داده‌ها داشته باشد. امروزه اهمیت سرمایه‌گذاری در امور فرهنگی و علمی بر کسی پوشیده نیست. درست مانند زمین کشاوزی که سه مرحله کاشت، داشت و برداشت را پشت سر می‌گذارد تا یک محصول نتیجه بخش به دست کشاورز برسد، ادبیات نیز برای اینکه بتواند در حوزه اقتصاد هنر نقش مهمی را ایفا کند نیاز به سرمایه‌گذاری و توجه دولت و اقتصاد‌دانان دارد.»

وی در ابتدای سخنان خود توزیع شعر در جامعه را به دو شکل خام و پخته تقسیم بندی کرد و معتقد است اگر چه توزیع خام شعر به انباشت فرهنگی و گستردگی فرهنگی کمک شایانی می‌کند اما صرفه اقتصادی به همراه نمی‌آورد بلکه باید تلاش کرد تا شعر را به صورت کالاهای دیگری مانند تابلو خط یا موسیقی و …توزیع کرد.

اکرامی‌فر بعد از تاکید بر اهمیت قالبی که شعر در آن به بازار عرضه می‌شود به محتوای نوشته و شعر هم اشاره کرد و افزود: « مخاطب امروز ما که جوانان هستند؛ استقبال زیادی از ادبیات کهن فارسی نمی‌کنند چرا که حرف‌های خود و دغدغه‌های امروز خود را در ادبیات کهن ما پیدا نمی‌کنند. ما اگر می‌خواهیم ادبیات و اقتصاد را به همدیگر پیوند دهیم به محتوایی نیاز داریم که دغدغه‌ی امروز جامعه را به گوش برساند.»

در انتهای جلسه مریم باقری نویسنده و شاعر به مشکل گسیختگی فرهنگی یعنی جدایی جوانان و نسل جدید ما از فرهنگ و هنر کهن خود اشاره کرد و گفت: من معتقدم که باید کار هنری و فرهنگ سازی را از مدارس شروع کرد.»  او در ادامه به اهمیت کالاهای دیجتال اشاره کرد و اینکه هنرمندان باید سعی کنند به حوزه هنرهای دیجتال توجه جدی داشته باشند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *