تراش سنگ

تاریخچه تراش‌ سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی

استان زنجان با دارا بودن ذخایر سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی همچون آگات(عقیق)، فلورین، مالاکیت، گارنت و…، موقعیت مناسبی جهت راه اندازی کارگاه‌های تولید سنگ‌های جواهر را دارد. کارگاه تراش سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی در سال ۱۳۸۳، در مرکز آموزشی صنایع‌دستی زنجان راه‌اندازی و تاکنون دوره‌های آموزشی متعددی در این مرکز برگزار گردیده که با استقبال زیاد علاقمندان مواجه شده است.

قدیمی‌ترین روش تزئین کردن و زیباتر جلوه دادن سنگ‌های گران‌بها، حکاکی اَشکال و حروف بر روی آنها بوده است. تصور می‌شود برای اولین بار بلورهای جواهر را در هند تراش داده‌اند. تا حدود اوایل قرن پانزدهم برش و پرداخت نگین‌های با ارزش فقط محدود به جلای صفحات طبیعی می‌شد. که حتماً می‌بایستی شفاف و خوش رنگ باشد و نتیجه کار فقط درخشان‌تر و بهتر جلوه دادن آن بلور بود. سنگ‌های غیرشفاف مانند عقیق نیز برش داده شده و با سنگ سمباده برای جلوه بهتر جلا داده می‌شد. باور عمومی بر این است که تراش سنگ‌های جواهر در قرن ۱۵ میلادی آغاز و تا حدودی تکمیل و متداول شده است. برای مدت نسبتاً طولانی فنون مربوط به تراش سنگ جزو اسرار بود و عده معدودی از آن اطلاع داشتند.

از قرن ۱۶ میلادی شهر «ایدار اوبرشتاین» در آلمان غربی به مرکز تراش عقیق(Agate) و سایر سنگ‌های رنگین و گران‌بها تبدیل گردید. از اوایل قرن ۲۰ میلادی شهرهای «آمستردام» و «آنتورپ» به عنوان مراکز تراش و فروش برلیان مشهور شدند.

سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی که به آنها گوهر و جواهر نیز گفته می‌شود، به دسته‌ای از مواد کانی اطلاق می‌گردد که بعلت وجود بعضی خواص در آنها، از سایر معدنی‌ها و سنگ‌ها، متمایزند. بیشتر گوهرها از مواد متبلور معدنی می‌باشند. برای اینکه قطعه‌ای سنگ معدنی مرغوب و گران‌بها بوجود آید باید وضع و محیط کاملا مساعد باشد. اغلب زمین شناسان معتقدند که قسمت داخلی مواد مذاب که بتدریج سرد و متبلور می‌گردد پدیدآورنده سنگ‌های گوهر می‌باشد. به گفته دانشمندان این کار در مدت چندین ماه یا هفته هم می‌تواند صورت بگیرد.

الماس معمولاً در اعماق زمین، در جایی که حرارت و فشار فوق‌العاده زیاد باشد متبلور می‌گردد. شناخت و استفاده از نگین‌های رنگین و زیبا و یا به عبارتی از جواهر، قدمت هفت هزار ساله دارد و از میان اولین سنگ‌های جواهر شناخته شده می‌توان از عقیق، کوارتز، کهربا، گارنِت، یَشم سبز، یشم، زمرد و فیروزه نام برد. سنگ‌های قیمتی نشانگر ثروت و تشخص بوده و فرمانروایان از نگین‌هایی که از این کانی‌های جواهر ساخته شده بود استفاده می‌کردند. ارزش و گران‌بهایی گوهرها بعلت بعضی خواص، از جمله رنگ، استحکام و زیبایی و درخشندگی است که در آنها وجود دارد. گذشته از این‌ها کمیابی نیز در مطلوب بودن و بالا بردن بهای آنها بی‌‎اثر نیست.

سنگ‌های گران‌بها و نیمه قیمتی، یا ساده و بی‌رنگند یا دارای رنگ‌های زیبا و خیره‌کننده می‌باشند. یک قطعه سنگ گران‌بها اگر دارای ترکیبات شیمیایی خالص باشد بی‌رنگ خواهد بود، مانند الماس، که کربن خالص می‎باشد. وجود اندکی اکسید در یاقوت، سبب تجزیه و بازتاب نور قرمز می‌گردد و وجود اکسید کرومیوم، باعث ایجاد رنگ سبز در زمرد و یشم سبز می‌شود. زوایای تاج یا قسمت بالای یک نگین و همچنین زوایای قاعده آن، که بوسیله تراش ایجاد شده است در کثرت درخشندگی و رنگ و وارنگی تأثیر بسزایی دارد.

بنابراین هرچه تناسب تراش سنگ بهتر باشد، زیبایی و جلوه آن بیشتر خواهد بود. سنگ‌های جواهر روی پایه‌هایی از طلا یا پلاتین نصب شده است و هم اکنون نیز به همین ترتیب می‌باشد و علاوه بر آن روی فلزات دیگری چون نقره و غیره نیز، نصب می‌شود. در دوره‌های گذشته سنگ‌های قیمتی علاوه بر ارزش مادی بیشتر جنبه سِحر و جادو داشته و به عنوان طلسم برای صاحبان جواهرات محسوب می‌شده‌اند. همچنین اعتقاد بر این بود که سنگ‌های قیمتی به عنوان شفادهنده بیماری‌ها و ناراحتی‌های جسمی مؤثر است. اخیراً در بعضی از کشورها نوعی از سنگ های قیمتی را که در معادن استخراج می شوند، به عنوان سمبُل کشور خود برگزیده اند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *