انگشتر و زینت‌آلات عقیق و فیروزه

تاریخچه انگشتر و زینت‌آلات عقیق و فیروزه

شهر مشهد مهد سنگ‌های قیمتی و زینتی است؛ به‌طوری که آن را شهر جهانی سنگ‌های قیمتی نام نهاده‌اند. حدود ۲۲ سنگ قیمتی و نیمه قیمتی در استان خراسان رضوی شناسایی شده است و استادکاران تراشکار در این استان، به اوج مهارت و هنر رسیده‌اند. فیروزه یکی از قدیمی‌ترین سنگ‌های شناخته شده در دنیا است. فیروزه تراشی، کسب و هنری است که معمولا در خانواده دنبال می‌شود و نسل‌به‌نسل ادامه پیدا می‌کند.

فیروزه تراشی معمولا حرفه و هنری موروثی است مرغوب‌ترین معدن فیروزه جهان، در استان خراسان رضوی است. این معدن در جاده قدیم سبزوار، شهرستان فیروزه و روستای معدن قرار دارد. معدن فیروزه نیشابور گران‌قیمت‌ترین معدن ایران است و یکی از مقاصد ژئوتوریست‌های موسسات گردشگری به شمار می‌رود.

معدن فیروزه نیشابور، مهم‌ترین معدن فیروزه ایران است. نیشابور به‌عنوان شهر فیروزه کشور شناخته می‌شود و منبع تامین فیروزه‌های شهر مشهد است. مشهد به‌دلیل نزدیکی به نیشابور از سالیان گذشته به‌عنوان مرکز تراش و عرضه زیورآلات فیروزه شناخته می‌شود.

حدود ۸۵ درصد واحد تراش سنگ‌های قیمتی کشور، در مشهد اشتغال دارند و شهر مشهد به بزرگ‌ترین کانون دادوستد سنگ‌های قیمتی ایران تبدیل شده است. زینت‌آلات ساخته شده از این سنگ‌ها جزو سوغاتی‌های محبوب شهر مشهد هستند.

فیروزه معمولا به‌صورت مسطح، پیکانی، کبودچان، دانه تسبیحی و فانتزی تراش می‌خورد و طرفداران بسیاری دارد. بازار رضا مشهد، یکی از مراکز تراش و فروش سنگ‌های قیمتی است. به‌طور کلی مشهد یکی از مراکز تراش فیروزه در جهان است و مقدار زیادی فیروزه از سایر نقاط دنیا برای تراش به مشهد فرستاده می‌شوند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *