قالی بافی آذربایجان غربی

قالی بافی در آذربایجان به دلیل وسعت مراتع و زمینهای کشاورزی و آب و هوای مناسب و طبیعی کوهستانی از دیرباز در این خطه مرسوم بوده است. قالی ­ها و قالیچه­ های تولیدی به وسیله روستاییان این منطقه با ساختاری سفت و پرزی بلند و بافتی درشت، مالامال از نقوشی هندسی و شکسته با برخورداری از رنگ های تند و تیره از مردمی سخت کوش و مقاوم و قناعت پیشه حکایت می­ کند که با طبیعتی به پایداری و استقامت کوهستان، به فرش، تنها به عنوان یک زیرانداز گرم می­ نگرند.

گرایش به قالی­‌بافی، گرچه در برخی از مناطق به طور اجبار و ناشی از عدم استعداد کشاورزی و بی مهری زمین بوده است، و روستاییان به حد فراوان در فصول طویل زمستانی و دوران بیکاری ناگزیر با قالی بافی انس گرفته­‌اند، با این حال در شرایط مساعدتر نیز، کشاورزی بخصوص در مناطق باختری (ارومیه، خوی) و خاور آن، طوالش، با موفقیت کمتری مواجه شده و کمتر نضج گرفته است.

نام اردبیل همواره به همراه نام قالی ذی قیمت اردبیل متعلق به قرن شانزدهم میلادی که فعلاً در موزه ویکتوریا وآلبرت مضبوط است برده می­‌شود. اردبیل گرچه در گذشته از سابقه درخشانی در فرش بافی برخوردار بوده اما امروزه به لحاظ استفاده از نقوش یکسان و یکنواخت و عدم کاربرد نقوش اصیل اردبیلی، از ارزش و اعتباری که فرش­‌های دیگر در بازارهای جهانی دارند، بی بهره است. فرش­‌هایی که در اردبیل تهیه می­‌شود در ابعاد کوچک و به صورت قالیچه عرضه می‌­شود و در محل اصطلاحاً به آنها کلگی یا میانه می­‌گویند. نقش قالیچه‌­های اردبیل را که شباهت زیادی به قالی­‌های قفقاز دارند بیشتر نقوش هندسی تشکیل می‌­دهد. در اطراف اردبیل قطع کناره بیشتر متداول و رایج است و نقشه­‌های معمولی عبارتند از: قلمی، یورتچی، گل تپه، گل نقشه.

تولیدات اردبیل شباهت بسیاری به قالی های قفقاز دارد لیکن حواشی در قالی‌های اردبیل بسیار پر کارترند و پرز آنها بلندتر و فاقد ظرافت است. رنگ‌ها نیز در قالی های اردبیلی روشن تر و زنده ترند.

 

 

 

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *