رودوزی آذربایجان غربی

 رو دوزی یا ممقان دوزی یکی از هنرهای زیبای اهالی خوش ذوق شهر ارومیه است. رودوزی سنتی یکی از زیباترین هنرهایی است که در سطح جهان شناخته شده است. قدمت هنر رودوزی در ایران به چند هزار سال پیش برمی گردد.

این هنر- صنعت که تولیدش در انحصار زنان و دختران خانه دار است، مواد اولیه مورد نیازش نخ ابریشم رنگین و پارچه است. بیشتر محصولات این رشته در تهیه کلاه است. البته در حال حاضر زیرلیوانی، کمربند، کفش، جلیقه و رومیزی نیز تهیه می‌شود.این رشته از سوزندوزی از بخش‌هایی است که طی آن، زمینه اساسی پارچه را از بخیه می‌پوشانند و زمینه تازه ای از نقش و نگار ایجاد می‌کنند، طرح‌های سوزندوزی عمدتاً ذهنی و ملهم از برداشت‌های شخصی هنرمند است.

مراحل آثار رودوزی

در مرحله اول، زمینه کار را از جنس پارچه یا چرم در اندازه‌های مناسب تهیه می کنند. در مرحله دوم طرح و نقش را متناسب با جنس بافت و اندازه زمینه کار، در نظر می گیرند. سپس نقشی را که انتخاب نمودند بر روی زمینه کار منتقل می کنند. در مرحله بعد ابزار و مواد و مصالح مورد نیاز خود را، با توجه به نوع رودوزی انتخابی( پته‌دوزی، چشمه دوزی، سکه دوزی و… )تهیه می کنند. و در آخر هنرمند، زمینه کار را متناسب با رودوزی انتخاب شده، با بخیه های گوناگون و فراوان، مزین می کند.

 

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *