مسگری استان اصفهان

تاریخچه مسگری

مسگری یکی از صنایع دستی قدیمی ایرانی با قدمتی از پنج هزار سال قبل است و اشیا و ظروف مسی دست‌ساز بسیاری از گذشته‌های دور، هم‌اکنون در موزه‌ها قابل‌مشاهده هستند. گفته می‌شود که اولین فلز کشف شده به دست انسان فلز مس بوده است و اولین فلزکاران نیز ایرانیان بوده‌اند. مسگری در شهرهای اصفهان، زنجان، کاشان، کرمان و شیراز رواج دارد و در بیشتر این شهرها بازاری با عنوان بازار مسگرها دیده می‌شود. جالب است بدانید که کشف دو کوره ذوب فلز در محوطه سه هزار ساله «اسپیدژ» در سیستان و بلوچستان نشان داد که مردم این منطقه از هزاران سال قبل به هنر مسگری و فلزکاری می‌پرداختند.

مسگری در سال‌های اخیر با ترکیب با دیگر هنرهای ایرانی دوباره مورد توجه قرار گرفته است. در ادامه دو هنر بدیع مسگری را به شما معرفی خواهیم کرد.

مس و خاتم (خاتم کاری روی مس)

مس و خاتم  یکی از صنایع دستی نسبتا جدید اصفهان است که از تلفیق هنر مسگری و خاتم سازی به وجود آمده است. همان طور که پیش‌تر گفتیم در خاتم کاری از چوب و استخوان استفاده می‌شود و تمام سطح جسم موردنظر را با نقوش هندسی پر می‌کنند. برای خاتم کاری روی مس در ابتدا ظرف مسی موردنظر توسط استاد مسگر آماده شده و سپس بخش‌هایی از آن با قطعات خاتم کاری پوشانده می‌شود.

مس و پرداز (میناکاری روی مس)

مس و پرداز یکی از هنرها و صنایع دستی جدیدی است که در سال‌های گذشته توسط هنرمندان خوش ذوق و خلاق اصفهانی رونق گرفته است. در این هنر که تلفیقی از میناکاری و مسگری است، نقش و نگارهای میناکاری پرداز روی قسمت‌هایی از بدنه ظروف مسی طراحی می‌شوند. سپس ظرف مسی را صیقل می‌دهند و برجستگی‌های موجود را برطرف می‌کنند؛ البته به‌طوری که به طرح‌ها و نقوش آن آسیبی نرسد. در نهایت ظرف را جهت محافظت بیشتر با لایه‌های پلی استر می‌پوشانند.

آجیل خوری، شیرینی خوری، قندان، گلدان، سنگاب و شمعدان مس و پرداز و غیره از جمله ظروف پرطرفداری هستند که در اصفهان به فروش می‌رسند. ارزش هنری یک ظرف مس و پرداز زمانی بیشتر است که طراحی‌های انجام شده ظریف‌تر و حرفه‌ای‌تر انجام شده باشند و همچنین سطح ظرف صیقلی‌تر باشد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *